Laat ik in de eerste plaats vaststellen dat ik niet direct een hekel heb aan buitenlanders, maar dat er te veel hierheen komen, daarvan ben ik me wel bewust. Trouwens, wanneer is het te veel? Als je ziet dat er voor de laatste wereldoorlog zo’n 50.000 joden hierheen kwamen dan vraag ik me af waarover we het onder de moderne omstandigheden dan hebben?
De mensen die hierheen komen zullen moeten eten, er zullen de nodige omstandigheden moeten worden gecreëerd dat ze een sociaal leven op kunnen bouwen en er zullen huizen moeten worden gebouwd, dus de economie krijgt er in mijn ogen een oppepper van.
Dan wil ik er ook nog eens de nadruk op leggen dat we niet bang hoeven te zijn voor deze mensen en ik weet het wel dat er ook onder hen wel eens wat gekken kunnen zitten, want ook zij zijn net mensen, maar ze zijn gewoon vriendelijk en dankbaar voor het onderdak dat wij ze bieden. Geloof me, Wilders heeft ongelijk! En hij weet dat zelf ook wel, maar hij wil alleen maar mensen vangen en helaas met de mensen tegen elkaar opzetten wint hij nog aanhang ook. Nou weet ik ook wel dat er niemand blij is met dit aantal vluchtelingen, maar wat doen we er aan, grenzen sluiten is een utopie en wat we ‘vroeger hadden moeten doen’ is ook geen oplossing. Daarom dat ‘dilemma’, wat doen we er mee? Mijn antwoord daarop is; zorgen dat die mensen een fatsoenlijk onderkomen hebben en kunnen bekomen van de bittere omstandigheden waaronder ze geleefd hebben, want denk je eens in wat je zelf op de been zou hebben kunnen brengen om zo’n reis te maken onder deze omstandigheden.
Het merendeel zijn mensen die nog jong genoeg zijn, anders hadden ze deze reis niet kunnen maken en de meeste hebben ook nog een goede opleiding gehad, dus het is ook nog een pro voor de bedrijven die om goed personeel zitten te springen.

Hier vlak om de hoek zijn er 1000 ondergebracht, waarvan ik er dus zo nu en dan wel wat tegenkom. Ze zijn allemaal uiterst vriendelijk en dankbaar en dat zullen ze ook in lengte van jaren moeten blijven, want owee als er eens eentje laat blijken niet overal tevreden over te zijn!

Enfin, ik heb mijn mening gezegd.
Houdje.

Over J@n.

't Is me toch wat allemaal;-)) Mijn bedoeling is het dus helemaal niet om hoogdravende blogs te schrijven, maar enkel en alleen maar om de mensen die me bezoeken te vermaken en een glimlach is mijn beloning. Dus puur voor het vermaak met een enkele keer een ernstige noot moet ook kunnen.

»

  1. datzalwel zegt:

    Op de eerste plaats moeten we als mensen andere mensen helpen. Mensen realiseren zich hier te weinig denk ik hoe goed dat ze het hebben. Oke 24 uur luiers voor de oudjes moet niet kunnen maar dat was er al eerder. Nu merk ik echt niet dat ik een boterham minder moet eten en kunnen onze gehandicapten aan van alles en nog wat mee doen in mooie tehuizen. Dit moet ook blijven maar daar doet dit relatief klein aantal vluchtelingen niets aan af. We zijn tenslotte toch een van de rijkste landen dus als wij het niet kunnen wordt het wel een erg groot probleem.Er zullen ook in dit land altijd mensen tussen wal en schip vallen omdat het mensen werk blijft. Ik hoop maar dat het goed blijft gaan.

    Like

  2. Suskeblogt zegt:

    afwachten hoe het verder zal evolueren. Veel verschil voor ons zal het volgens mij niet maken. Ik ga naar een kapper met moslimroots en mijn beleg haal ik in een halal winkel. Een meer of minder maakt mij niets uit.

    Like

  3. ik zeg maar een woord Jan: afwachten……………

    Like

  4. rietepietz zegt:

    Nou in grote lijnen heb je gelijk als we het over vluchtelingen hebben.
    Maar er zijn toch wel wat dingen die mij verontrusten.
    O.a. de grote aantallen “mannen alleen” die hun gezin achter laten in volgens hen gevaarlijk gebied. Jij en ik zouden nóóit ons gezin achter laten in gebied dat onveilig is, en naar ik aanneem deze mannen dus óók niet, Dan vraag ik me inderdaad af óf het wel vluchtelingen zijn en of onze regering wel voldoende kan/ wil beoordelen óf iemand vluchteling is. Economische vluchtelingen zijn dus eigenlijk emigranten en dié zouden toch op een andere basis hierheen moeten komen, zoals ook bij bijv. naar Australië kunnen emigreren, éérst de taal redelijk spreken, zorgen voor werk en iemand die voor je instaat en pas dán emigreren.
    En dat is dan nog de gunstigste twijfel want de heren kunnen ook minder goede bedoelingen hebben.
    Maar ja, wie ben ik, wat ik ervan denk maakt natuurlijk totaal niet uit, ik heb in ieder geval al eens mijn omgeving zien veranderen in een soort kashba waar ik me uiteindelijk zélf een buitenstaander voelde ,
    ik kan dus wel begrijpen dat een dorp van 130 zielen op tilt slaat wanneer er in een verhouding van 10 op één andere culturen ingebracht worden,,dan kun je een “eigen cultuur op de achterkant van een postzegel schrijven waarna er nog ruimte voor het volkslied blijft…. maar helaas dát zal daar dan toch niet meer de boventoon voeren.

    Like

    • J@n. zegt:

      Als ik in hun plaats stond zou ik waarschijnlijk ook de moeilijke reis met een bootje over de zee alleen maken en proberen mijn gezin met het vliegtuig na te laten komen, want dat is comfortabeler, goedkoper en minder gevaarlijk.
      Trouwens, men kan ook gaan uit pure armoede, dat kan ook levensbedreigend zijn.
      Overigens zie ik hier in het AZC voornamelijk gezinnen met kleine kinderen.
      En waarom moet je er van uitgaan dat die mannen allemaal met kwade bedoelingen hierheen komen? Angst is in deze ook een slechte raadgever, die vooral door Wilders wordt gecultiveerd.
      Natuurlijk is het niet leuk om in korte tijd tussen vreemdelingen te komen wonen en daarom is het van het grootste belang dat die mensen de Nederlandse taal leren, dan sterft dat tenminste ook niet uit.😉
      Over dat Dorp Oranje vraag ik me af waarom ze in het seizoen wel 1400 vakantiegangers op kunnen vangen en geen 1400 vluchtelingen, hoewel de staatssecretaris in mijn ogen hier wel een steekje heeft laten vallen door de slechte informatie.

      Like

      • rietepietz zegt:

        Het blijft een moeilijk onderwerp met heel veel voetangels en klemmen waar ook de meningen zeer verdeelt over zijn.
        Mijn mening lost in deze natuurlijk helemaal niets op maar ik heb bar weinig hoop op een goede integratie, daar heb ik al héél veel geknoei in gezien en meegemaakt en de regering heeft nog stééds niet van de fouten van hun voorgangers geleerd. Het ontkennen van problemen is gebleven en terechte bezwaren worden nog stééds onder tafel geveegd en dus kun je op problemen wachten.

        Like

  5. datzalwel zegt:

    De vergelijking met Australie gaat wel een beetje mank Rietepietz. Op de eerste plaats kregen de mensen toen van de regering geld voor de emigratie, de taal weet ik van een neef die ook ging destijds heeft hij ginds geleerd van iemand die instond kan ik niets zeggen dat weet ik niet.

    Like

    • rietepietz zegt:

      Ik weet dat mijn vader destijds afhaakte omdat hij de taal moest leren, je moest een basis hebben, maar leerde het natuurlijk dáár pas echt. Hij had familie daar die wel voor hem in wilde staan want dat had je nodig. Geld van de regering hier zou kunnen maar dat was geen bedrag waar je lang mee vooruit kon maar door alle bezittingen te verkopen gingen emigranten inderdaad wél met geld op zak weg.
      Ik was trouwens wél blij dat mijn vader destijds afhaakte, ik wilde niet weg en had al plannen gemaakt om me te verstoppen en achter te blijven. Ik was een jaar of 8 denk ik.
      Maar ook bij de beide ooms van Henk die naar Amerika emigreerden was écht geen sprake van een huis toen ze aankwamen, ze hebben zich járen te pletter gewerkt en in schuren gewoond vóór ze geld genoeg hadden voor een huis..Ook zij hadden familie die er eerder heen was gestaan die borg stond voor ze .

      Like

      • J@n. zegt:

        Dus deze mensen zijn pas welkom hier als ze eerst in armoede hebben geleefd? Nou, dan denk ik dat dit voor veel van hen opgaat, want zoals ik heb begrepen hebben deze mensen al enige jaren in kampen juist over de grens van Syrië geleefd en onder niet al te comfortabele omstandigheden.
        En tja, borg staan wil hier niemand voor ze.

        Like

      • rietepietz zegt:

        Nee alleen een vluchteling voor oorlogsgeweld is wat anders dan iemand die de armoede wil ontvluchten, zo simpel is het.
        Voor een vluchteling voor oorlogsgeweld hoeft niemand borg te staan.

        Like

  6. Villasappho zegt:

    Je hebt helemaal gelijk. Mooi om te lezen!

    Like

Geef een reactie

