(Toegestuurd door Mar. waarvoor dank!)


Toen……

De keuken uit mijn kindertijd was altijd vol met mensen.

er stond ’n warme kachel in, wat had je meer te wensen?

de was hing er te drogen en de worst hing aan een spijker.

de koffie stond te pruttelen, waar was het leven rijker?

We zaten in ons keukentje met negen man te eten

met soep vooraf en pudding toe, ik zal ’t nooit vergeten.

de afwas was het ergste niet, dan stonden we te zingen.

’n grote zinken teil, dat was ons bad,er waren ergere dingen.

De keukenmat werd opgerold,want vader kwam van de
markt, ik zie hem nog zweten

De armen vol met groenten, we hadden weer te eten.

brood was er altijd op de plank en een varken in de kelder.

was ’t vuil dan ging de dweil erdoor en alles was weer helder.

en NU….

De keuken van onze kinderen, staat vol met apparaten

het nieuwste van het nieuwste, maar je kunt er niet mee praten.

de was zit in de droger, in de vriezer zit het eten.

het is ongekende luxe, als ik niet beter had geweten.

Ze eten in het keukentje, ja met wie dat toch verzon?

’n twee minuten maaltijd, zo uit de magnetron.

de afwas die gaat in ’t machien, daar zitten ze niet mee.

en zingen dat hoeft ook al niet meer, ze draaien een cd.

Geen teil meer, maar een bubbelbad, ’n auto voor de deur

wie nou niet tevreden is, dat is een ouwe zeur.

wij hadden al die dingen niet, maar toch wel ietsje meer.

’n kostbaarheid in ’t leven, gezelligheid en sfeer.
Groetjes, een gelukkig ouderwets mens

Houdje

Over J@n.

't Is me toch wat allemaal;-)) Mijn bedoeling is het dus helemaal niet om hoogdravende blogs te schrijven, maar enkel en alleen maar om de mensen die me bezoeken te vermaken en een glimlach is mijn beloning. Dus puur voor het vermaak met een enkele keer een ernstige noot moet ook kunnen.

»

  1. Suskeblogt zegt:

    een moderne vorm van armoede : geen sfeer, geen contact.
    ik ben ook ouderwets vrees ik.

    Like

  2. prachtig gedicht Jan,
    tja….die goeie ouwe tijd

    Like

  3. datzalwel zegt:

    Mooi nostalgisch, de kou vergeet je en ook moeders rode handen van het wassen, maar niet de warmte van het samen met elkaar.
    Groetjes.

    Like

  4. Doe Mar de groeten van ons. Zelf blogt Miss Marple ook niet meer geloof ik….
    Hoe is het overigens met Jeroen en “Vlinder”? Laatste tijd ook weinig meer van gehoord.
    Jammer dat ze ermee stopten…..

    Like

    • J@n. zegt:

      Ik zal de groeten aan Mar doorgeven en met Jeroen en Rafael gaat het nog steeds volgens de laatste berichten uitstekend, alleen druk, druk, druk. Ze zijn ondertussen ongeveer een jaar getrouwd. Dat er niet meer door hen geblogd wordt vind ik ook heel jammer.

      Like

  5. rietepietz zegt:

    Het was niet niet alléén maar rozengeur en maneschijn in die tijd maar inderdaad, er is veel sfeer verdwenen doordat men met z’n telefoon in de weer i.p.v. met elkaar!
    Gelukkig wordt hier nog ouderwets afgewassen al zingen we niét ( dat kun je niemand aandoen) maar het is wél gezellig! Maar misschien kunnen wij gewoon niet wennen aan de nieuwe manieren van communiceren waar we slechts aan het randje meelopen!

    Like

Geef een reactie

