Nu zelfs onze nationale ombudsman er melding van maakt dat verkeersboetes tegenwoordig alleen maar zijn om de staatskas te spekken, wil ik nog eens een balletje opwerpen om die boetes vooral eerlijker te maken.

Het programma op de tv genaamd ‘Blik op de weg’ heeft al lang mijn belangstelling en daarin is me opgevallen dat de verkeersdeelnemers in dure bolides er vaak tamelijk stoïcijns onder zijn als ze een hoge boete krijgen. Overigens valt het me ook op dat zulke gasten veel vriendelijker worden bejegend door de diensdoende agenten, dan een verkeersovertreder in een oud golfje, maar dit terzijde.

Zou het nou zo gek zijn om bij boetes voor verkeersovertredingen te kijken naar het inkomen van de beboete persoon? Honderd euro komt voor de kleine beurs namelijk veel harder aan als voor de grote. Het gevolg van het huidige systeem is namelijk dat de rijke verkeersdeelnemer in zijn dikke Mercedes of BMW zich best wel kan veroorloven om wat overtredingen te begaan…..
Ik bedoel maar; als iemand 10 maal meer aan inkomen heeft dan een ander zou het toch eigenlijk normaal moeten zijn dat die persoon dan ook 10 keer zoveel aan boetebedragen opgelegd zou krijgen en dan is het verhoudingsgewijs zelfs nog niet zo erg voor die rijkaard.

Neem nou bijvoorbeeld een verkeersovertreder met een jaarinkomen van € 18,000,– die een boete krijgt van € 100,– en zet daar een inkomen tegenover van € 180.000,–, waarom zou die laatste dan niet gewoon € 1000,– moeten betalen? Dat zou hem nog niet eens zoveel pijn doen dan die eerste persoon.
In een of ander Scandinavisch land is dat al zo geregeld geloof ik. Wat denk jij, is dat nou zo gek?
De groeten. Houdje.

Over J@n.

't Is me toch wat allemaal;-)) Mijn bedoeling is het dus helemaal niet om hoogdravende blogs te schrijven, maar enkel en alleen maar om de mensen die me bezoeken te vermaken en een glimlach is mijn beloning. Dus puur voor het vermaak met een enkele keer een ernstige noot moet ook kunnen.

»

  1. miss Marple schreef:

    Ja Jan ik ben het helemaal met je eens. Je hebt het goed verwoord. Ik heb hetzelfde ook al eens gedacht. Als hier een stemming over zou zijn dan stem ik absoluut voor!
    Groetjes, Mar

    Like

    • J@n. schreef:

      Bij ‘Pauw & Witteman’ werd hierover al eens gediscussieerd, maar daar wilden de heren grootverdieners ( P & W) niet te lang over praten, want dat zou dan voor bepaalde personen toch wel erg duur kunnen worden……..

      Like

  2. Ben ik mee eens Jan, betalen naar inkomen…..
    Blik op de weg is ook ons favoriete programma.
    Een goede nachtrust toegewenst en slaap lekker.

    Like

  3. Leo's mening schreef:

    @Jan – Dit systeem kent men al in Finland en Australie. Maar of het nu echt een succes is? Het gaat namelijk bij die tolheffingen niet om inkomen, grote overtredingen (wat je voorla op de tv uitvergroot ziet), maar om volume. Daarom kent men nu al zoveel van die trajectcontroles. Hoef je geen mensen neer te zetten, geen al dan niet ‘stille’ patrouillewagens, geen tv-camera’s. Gewoon de tijd van binnenrijden in een zone vastleggen en de tijd van er weer uitrijden. Grote kans dat tienduizenden mensen met hun voertuig net 4 km te snel waren, en kassa. Tienduizenden maal 20 euro per week is veel meer opbrengst dan die ene vent die 10.000 euri moet aftikken. Je snapt het systeem niet, het heeft niks met veiligheid te maken, het is een bron van inkomsten voor een totaal verdoold systeem dat zichzelf allerlei argumenten aanreikt om dit wangedrag goed te praten. Kijk, in de stad strikt handhaven lijkt me gezien de veiligheid logisch en nuttig, maar op tienbaanssnelwegen??? Tolheffing! Niet anders!

    Like

    • J@n. schreef:

      Laten we het simpel houden Leo.
      Het is voor een minimumloner erger om een boete van € 100,– te betalen daqn voor een bankdirecteur en daardoor kan die bankdirecteur lachend de ene na de andere overtreding maken zonder dat de boetes hem pijn doen.
      Dat het geheel een soort van tolheffing is ben ik volkomen met je eens, alleen, waarom moet de kleine man het hardste boeten bij een overtreding?

      Like

  4. datzalwel schreef:

    Natuurlijk zou het rechtvaardiger zijn als de boetes procents gewijs geheven werden. Bij de salarissen is het toch ook zo. Het verschil in beloning wordt daardoor alleen al steeds groter. Het is bijzonder oneerlijk om iemand met een kleine beurs te laten sparen om zijn boete te kunnen betalen en een groot verdiener kan het lachend uitgeven bij een uitstapje o.i.d.
    Groetjes.

    Like

  5. Blog Zonder Naam schreef:

    Geen gek idee J@n…..
    Dat wil dus zeggen dat als je onder het minimun inkomen verdiend (zoals veel agrariërs) dat je dan geld toe krijgt…… (van de bonus van de te hard rijdende bankdirecteuren e.d.)

    Like

  6. roadlaura1969 schreef:

    Hoi J@n zo gek is dat niet want ze kunnen het missen.
    Toch vind ik dat ieder in het verkeer dient op te letten.
    Bij klein verdieners hoor je soms ook een laksheid van “och ja ik heb er al een paar”, ik bedoel dan ook aso’s die malen er ook niet naar.
    En in die dikke bolides die mogen van mij zeker weten meer betalen niet alleen omdat ze meer hebben maar dat zijn ook aso’s on te denken de straat is van hun kosten wat kost.
    Dus na veel gezwets van mij ben ik het helemaal eens met jouw 😀

    Like

  7. oma schreef:

    Ha Jan,

    Op zichzelf een goed systeem, zou meer pijn kunnen doen.
    Maar meestal is de tijd terug pakken, die men denk te winnen door harder te rijden, veel pijnlijker. oma

    Like

  8. rietepietz schreef:

    Ik ben het zéker met je eens, al blijft het een feit dat je boetes niet hóeft op te lopen,dát doe je zelf!
    Maar het is een feit dat mensen met een hoog inkomen doen en laten wat ze willen en gewoon een aantal boetes per jaar incalculeren .
    Betekend dus dat zij de regels wél aan hun laas kunnen lappen omdat ze niet wakker hoeven te liggen over een bekeuring , die bedragen zijn peanuts voor ze !
    Géén parkeerplek dichtbij…. dan hebben ze gewoon geld verdiend als er géén bon op de ruit zit bij de wagen die dan maar ergens aso neergedonderd werd ..Ik ben het dus met je eens !

    Like

  9. Billy schreef:

    ik ben het volledig met je eens, J@n!

    Like

  10. Verkeersboetes schreef:

    Verkeersboetes zijn bedoeld om te sensibiliseren, maar tegenwoordig hebben ze eerder een negatieve naam. Jammer!

    Like

Geef een reactie

