Er leefde eens heel lang geleden

Een boertje, werkzaam en tevreden

Aan weelde wes hij niet gewend,

Een spiegel had hij nooit gekend.

                          __

En eens toen hij aan het spitten was

Vond hij een stukje spiegelglas.

Hij nam het in zijn vereelte hand

Het zat onder ’t vuil en onder ’t zand.

                         __

Hij veegde ’t aan zijn broekspijp af

En keek erin en stond toen paf

“Mijn vader,” zei hij “sapperloot

die is al vele jaren dood.”

                       __

“Mijn vader, och die goeie man,

Hij is het en hij kijkt me an”.

Hoofdschuddend stak hij ’t in z’n zak

En bekeek het thuis op zijn gemak.

                         __

En hij begon te overleggen,

Wat zijn vrouw ervan zou zeggen.

Ze was wat bazig zijn Katrien

En zou er wel om lachen misschien

                         __

En omdat hij daar zo bang voor was,

Verborg hij het onder zijn matras.

Maar telkens ging hij er weer heen,

“Mijn vader” zei hij dan heel tevreën

                          __

Dat wekte argwaan bij zijn vrouw,

Die ’t hare ervan weten wou

En zodra hij weer de deur uitwas,

Zocht en vond ze het spiegelglas

                          __

“Wat moet hij daarmee”, peinsde zij

“Er moet iets niet in orde zijn.”

Zij wantrouwde zo haar goede Hein,

Dat ze het omkeerde en keek,

Doch raakte toen geheel van streek

                              __

“Daar heb je het nou, ik dacht het wel,

Er is een andere vrouw in ’t spel.

Mijn man heeft geen hart in ’t lijf,

Waarom houdt hij van zo’n lelijk wijf?”

                               __

(Dichter onbekend)

Misschien kende je het gedichtje al, maar het is toch best wel leuk genoeg om het nog eens te lezen dacht ik.

Houdoe.

Over J@n.

't Is me toch wat allemaal;-)) Mijn bedoeling is het dus helemaal niet om hoogdravende blogs te schrijven, maar enkel en alleen maar om de mensen die me bezoeken te vermaken en een glimlach is mijn beloning. Dus puur voor het vermaak met een enkele keer een ernstige noot moet ook kunnen.

»

  1. ja Jan, ik kende het, maar toch weer schitterend mooi om te lezen….
    goede nacht en slaap lekker

    Like

  2. miss Marple schreef:

    Ahhhhhhh gossie wat een schattig gedichtje! Voor die man minder leuk, hahaha en eigenlijk dus voor die vrouw ook niet! 😉

    Like

  3. Emmelinda schreef:

    Da’s nog eens een leuk gedichtje! Leuk om te lezen, J@n :D. Fijne dag vandaag!

    Like

  4. Boerin zonder Naam schreef:

    Ja……..boeren hé…… Die vinden nog wel een wat in de grond!
    Wat is overigens een spiegel?

    Like

  5. Suske schreef:

    de mijne staat op barsten. geen idee waardoor ! 🙂

    Like

  6. Leo's mening schreef:

    Boerenwijsheden waar we nog veel van kunnen leren. Wij mannen zijn zo wijs soms…

    Like

  7. datzalwel schreef:

    Ach ja die goeie oude tijd 🙂
    Groetjes.

    Like

  8. Dwarsbongel schreef:

    Die kende ik nog niet!
    Mooi uitgewerkt en een verrassende clou!

    Like

  9. rietepietz schreef:

    Nee, ik kende het nog niet ! Erg leuk verhaal waar we er als vrouwen helaas niet zo gunstig vanaf komen ,maar ik vergeef het je omdat het zo leuk is;-)

    Like

  10. roadlaura1969 schreef:

    Wat een prachtig en humor vol gedicht J@n 😀

    Like

Geef een reactie

