!cid_CE04B3550D5347D3B8AA129025FBE65E@Speksnijder

Ik geloof niet dat onze kinderen weten wat een schortje is.

Het voornaamste gebruik van Oma’s schortje was,

om haar jurk te

beschermen,omdat ze er maar een paar had.

Maar ook omdat het makkelijker was, om een schortje te wassen in plaats van een jurk.

Ze gebruikte het schortje ook als pannenlappen,om de pannen van de kachel of uit de oven te halen..

het diende ook om de tranen en vuile neus van de kinderen af te vegen..

En als ze de eieren uit het kippenhok ging halen,was het schortje ook heel handig,om de eieren te dragen.

Als er visite kwam konden haar verlegen kinderen onder haar schortje schuilen.

En als het koud was kon ze haar armen er indraaien en opwarmen.

Het was ook heel geschikt om de menige zweetdruppeltjes af te vegen,als ze gebukt stond over de kachel,met koken.

Hout voor de kachel werd ook in het schortje binnen gebracht.

Uit de tuin droeg ze allerhande soorten groente naar binnen,

En als de erwten gedopt waren gingen de schillen in het schortje.

In de herfst werd het schortje gebruikt om de appels op te rapen, die onder de bomen lagen.

Als oma onverwachts visite aan zag komen,je stond er van te kijken,hoeveel meubeltjes dat ouwe schortje nog kon stoffen, in een paar seconden.

Als het eten klaar was,ging ze naar buiten en zwaaide met haar schortje,

dan wist iedereen dat het tijd was om binnen te komen.

Het zal nog lang duren,voordat iemand uitgevonden heeft,wat voor zoveel doelen gebruikt kan worden,zoals het schortje!

———

Vergeet niet!! In deze tijd, zouden wij er gek van worden, te weten hoeveel bacteriën er in dat schortje zaten .

Toch heb ik er nooit wat aan overgehouden……..of toch ???????

Liefde

Dit verhaal werd me door een vriendin toegestuurd en omdat ik het zo goed en waar vond wilde ik het jou ook laten lezen.

Nog een heel prettige dag. Houdoe.

Over J@n.

't Is me toch wat allemaal;-)) Mijn bedoeling is het dus helemaal niet om hoogdravende blogs te schrijven, maar enkel en alleen maar om de mensen die me bezoeken te vermaken en een glimlach is mijn beloning. Dus puur voor het vermaak met een enkele keer een ernstige noot moet ook kunnen.

»

  1. datzalwel schreef:

    Het schortje is dus zwáár ondergewaardeert.
    Groetjes.

    Like

  2. miss M. schreef:

    Prachtig verhaal over oma’s schort. Hoewel ik mijn oma eigenlijk nooit met een schort voor heb gezien. 😉
    Groetjes

    Like

  3. Suske schreef:

    mijn moeder droeg destijds een iets wat modernere versie van het schortje.
    Dat is al jaren opgeborgen ondertussen.

    Like

  4. Emmelinda schreef:

    Het schort er nog maar aan dat ik nu óók een schort wil 😉

    Like

  5. Blog Zonder Naam schreef:

    Ik heb drie schorten in de keuken hangen….. en gebruik ze regelmatig! I.d.d. om kleding schoon te houden, of zoals bij mij ook voor komt… Als ik een vuile overal aanheb om dan juist een beetje hygiene in de keuken bij het koken te creëren ook veelvuldig gebruikt als pannelap of ovenwant. Een andere functie heb ik nog gemist….
    Een al te vuile schort wordt door mij ook nog wel eens als dweil of vaatdoek gebruikt. Na dit doel worden ze grondig uit gewassen.
    Misschien dat wij hier op het platteland misschien toch nog wat meer functionele klederdracht gebruiken als elders in ons land?

    Like

  6. rietepietz schreef:

    Ik kan het me nog herinneren ( net als jij denk ik ) want kleding was duur en schaars in de jaren 50 en daar was je zuinig op .
    Mijn moeder droeg later een soort jasschorten ,daar hoefde geen jurk onder wat nog praktischer was .
    De enige schorten die ik gedragen heb waren die in m’n huishoudschoolperiode ,daar was het verplicht.

    Like

  7. Kan me herinneren dat mijn moeder dagelijks een schort om had,
    om de kleding te beschermen, dit hadden toendertijd toch bijna alle vrouwen…
    mooie nostalgische foto Jan

    Like

  8. Inge schreef:

    Ik vind het een prachtig verhaal maar mijn oma droeg niet zo’n schort. Dat ging waarschijnlijk nog een generatie verder terug…. Maar de symboliek is echt heel mooi!!!!

    Like

  9. roadlaura1969l schreef:

    Dat schortje draagde heel veel liefde dat geloof ik zeker en vast, een tijd die toch wel heel soms terug komen mag, want ton kende men nog respect en kon men buiten spelen, een vuil schortje zou mij niks kunnen schelen.

    Menig die nu ”netjes” rondlopen hebben vaker de raarste uitslag en aandoeningen 😉

    Like

  10. Billy schreef:

    het is een mooie nostalgische terugblik, J@n!
    Jammer eigenlijk dat dat schortje in ongebruik raakte hé…

    Like

Geef een reactie

