Een scheepskapitein, een ouwe rob.
Een afgod der matrozen,
Had nooit gevreesd op ’t pekelsop,
Bij storm of waterhozen;
Hij floot, hoe slecht de zaak ook stond –
En tienmaal daags kwam ’t uit zijn mond:
“’t Is maar een wissewasje!”

Een passagier, die maar aan boord
Amand’len zat te knabb’len,
Begon die spreuk, zo vaak gehoord,
Heel aardig na te babb’len,
Bij elk geroep, bij elk gefluit,
Riep Lorretje heel droogjes uit:
“’t Is maar een wissewasje!”

Eens werd het vaartuig op een klip,
Bij felle storm, gesmeten;
En wat men deed, het koppig schip
Wou van geen stuur meer weten.
“Het is te laat! Verloren boel!”
Riep al het volk. En Lorre koel:
“’t Is maar een wissewasje.”

En daag’lijks hoger steeg de nood,
Het schip stond op een zinken,
Men had gebrek aan vlees en brood
En niets meer om te drinken.
De kapitein schudt droef de kop:
Maar Lorre schreeuwt met lege krop:
“’t Is maar een wissewasje?”

Het laatst gevogelt’ is geslacht,
Niets rest er meer te bikken.
Men heeft aan Lorre wel gedacht,
Maar durft er niet van kikken.
Daar grijpt ook hem de kapitein, –
En Lorre zong zijn laatst refrein:
“’t Is maar een wissewasje!”

Dit gedichtje heb ik vroeger op de MULO geleerd en ik vond het laatst terug op internet. Ik kende het niet helemaal meer en daarom heb ik het hier maar geplaatst, kan jij er ook nog van genieten.
Houdoe.

Over J@n.

't Is me toch wat allemaal;-)) Mijn bedoeling is het dus helemaal niet om hoogdravende blogs te schrijven, maar enkel en alleen maar om de mensen die me bezoeken te vermaken en een glimlach is mijn beloning. Dus puur voor het vermaak met een enkele keer een ernstige noot moet ook kunnen.

»

  1. oma schreef:

    Ha Jan,

    Wel niet zo spannend als de tv in rusland, maar wel smakelijk. oma

    Like

  2. hi Jan,
    heb ook op de MULO gezeten,
    maar kan me van dit gedicht niets meer herinneren….
    ouderdom… hahaha???

    Like

  3. miss Marple schreef:

    Ahhhhhhhhh…..dat arme Lorretje!!!! Mooi gedichtje Jan, maar wel een beetje zielig!
    Groetjes, Mar

    Like

  4. Geronimo schreef:

    Goeiemorgen J@n en Joke. Jeugdsentiment dus. Ik kende het niet, maar het is een leuk versje zo opgesierd met het plaatje.

    Like

  5. ~Bettje~ schreef:

    Leuk gedichtje Janus! Op de Mulo heb ik niet meer gezeten, we de Mavo ;-))
    Het is weer heerlijk wintersweer, enjoy it!

    Like

  6. vlinder schreef:

    En wát voor een wissewasje! leuk zeg, een vogel met karakter in ieder geval;)
    Leuk je plaatje erbij zeg;)
    Fijne dag! hier doet het zonnetje z,n best om door te komen;)
    Liefs voor Joke en jou van mij….;)

    Like

  7. rietepietz schreef:

    Ik kende het ook al niet ,maar ik zat ook niet op de MULO 😉
    Arme Lorre ,in de kookpot terecht gekomen en als maaltijd zelf óók een wissewasje voor zoveel mensen 😉

    Like

  8. fairytalegirl schreef:

    Oh, ken ik niet. Wel leuk om dit te delen!

    Grtjs

    Like

  9. Inge schreef:

    Jeugdsentiment. Tegenwoordig leren ze geen gedichten meer. Jammer is dat. leuk dat je het terugvond. Was je er naar op zoek of liep het toevallig in je handen?
    groeten Inge

    Like

  10. Smaakt een papagaai net zo lekker als een halsband parkiet?
    Want daarvan vliegen er hier veel rond.
    En Hulken lusten gevogelte graag!

    Like

  11. oma schreef:

    Ha Jan,

    De dooi komt er aan, de 11 steden gaan niet door, nog even doorbijten en dan komt het voorjaar. oma

    Like

  12. Mariet schreef:

    Heb ook mulo gedaan maar dit niet geleert
    Miss ligt het wel aan m’n geheugen hoor 😉
    Wel leuk om te lezen

    Fijne dag
    Grt en knuff Mariet.

    Like

Geef een reactie

